Analiza otoczenia firmy

W warunkach gospodarki rynkowej analiza działalności przedsiębiorstwa powinna obejmować analizę otoczenia firmy i analizę ekonomiczną. Analiza otoczenia dotyczy bieżących i przyszłych warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Ma ona na celu rozpoznanie szans i uwzględnienie ryzyka związanego z otoczeniem oraz określenie na tej podstawie silnych i słabych punktów przedsiębiorstwa. Analiza otoczenia powinna dotyczyć otoczenia ekonomicznego, technologicznego, społecznego, demograficznego, politycznego, prawnego i międzynarodowego.1

Otoczenie ekonomiczne związane jest z ogólną kondycją gospodarki, wyznaczane jest przez poziom stóp procentowych lokat i kredytów, kursy wymiany walut, poziom inflacji, poziom bezrobocia i zadłużenia.

Otoczenie technologiczne określane jest przez pojawiające się oraz wdrażane wynalazki i innowacje. Opóźnione dostosowanie się do zmian technologicznych może stanowić istotne zagrożenie rozwoju przedsiębiorstwa.

Otoczenie społeczne i demograficzne wiąże się z dostosowaniem produkcji do wielkości i struktury populacji danego społeczeństwa. Dotyczy to również orientacji w trendach demograficznych, co jest ważne dla producentów, banków i instytucji ubezpieczeniowych.

Otoczenie polityczne i prawne może natomiast stwarzać dla przedsiębiorstwa określone szanse i zagrożenia w postaci nakazów, zakazów, barier prawnych czy celnych. Wiąże się z tym także otoczenie międzynarodowe, które stwarza szanse dla ekspansji rynkowej w krajach rozwijających się oraz zagrożenia dla przedsiębiorstw działających na rynkach wewnętrznych ze względu na konkurencję ze strony krajów wyżej rozwiniętych.2

Na podstawie analizy otoczenia można więc zbadać popyt na produkty i usługi proponowane przez firmę, sposoby ich dostaw i dystrybucji, identyfikację konkurentów przez zbadanie rozmiarów ich sprzedaży, wyznaczenie silnych i słabych stron każdej konkurencyjnej firmy. Analiza taka pozwala na określenie czynników kształtujących wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa.


1 M. Sierpińska, T. Jachna, po. cit., s. 11-13.

2 G. Gieraszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Warszawa 1996, s. 39-40.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

analiza finansowa Analiza kluczowych czynników sukcesu Analiza mocnych i słabych stron Arkusze spisowe bilans Biznesplan - Analiza firmy Charakterystyka małej firmy część biznesplanu Determinanty wyboru strategii Dokumentacja księgowa przychodów i kosztów Dokumentu spisu z natury Dowód wpłaty KP Dowód wypłaty KW finanse Formułowanie strategii działania przedsiębiorstwa fragment biznesplanu Istota i funkcje kontroli wewnętrznej klasyfikacja Kontrola przebiegu inwentaryzacji Kształtowanie strategii przedsiębiorstwa Kwit magazynowy majątek obrotowy majątek trwały Metody badań sytuacji finansowej Ocena płynności – spojrzenie szczegółowe Ocena Sektorowa (Ocena Atrakcyjności Sektora) pisanie pisanie prac Plan strategiczny - długookresowy Podstawowe klasyfikacje strategii przedsiębiorstwa Pojęcie poradnik inwestora Potwierdzenie prawidłowości stanu praca dyplomowa z Torunia praca magisterska praca mgr prace prace dyplomowe prace magisterskie prace omawiające analizę otoczenia firmy prace z analizy finansowej Proces informacyjny rachunkowości Projekt przedsięwzięcia przedsiębiorstwo płynność płynność finansowa Rachunek przepływów pieniężnych rachunek zysków i strat rentowność Rozliczenia bezgotówkowe Rozwój przedsiębiorstwa a gospodarka Sprawozdanie z działalności Strategia jako etap zarządzania strategicznego straty Struktura systemu rachunkowości wkaźnik zadłużenia wskaźniki Wskaźniki pomocnicze stosowane w analizie kapitału obrotowego Wskaźniki płynności finansowej wskaźniki rentowności Wskaźnik płynności finansowej III stopnia Wskaźnik płynności finansowej II stopnia Wskaźnik płynności finansowej I stopnia Wskaźnik wiarygodności kredytowej Wstępna analiza bilansu Wstęp pracy dyplomowej zadłużenie przdsiębiorstwa zakres analizy strategicznej Zarządzanie płynnością i ryzykiem kursowym zyski
Sierpień 2012
Pon W Śr C Pt S N
« Lip   Wrz »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
%d blogerów lubi to: